King Skate

Aneb počátky skateboardingu u nás

Skateboarding je mezi námi již desítky let a slyšel o něm asi každý. Je to sport, jízda, svoboda, adrenalin, ale i samotná subkultura.

Byl ale u nás skateboarding už za dob komunismu, nebo je to až porevoluční věc?

Mezi první vlastníky skateboardů u nás patřili Petr Forman se svým bratrem Matějem, kteří si do bývalé ČSSR přivezli skateboardy z USA roku 1976.

Velkou inspirací filmu jako takového byla kniha jménem „Prkýnka na maso jsme uřízli“ od Martiny Overstreet a Michala Nanoru, kteří už jenom samotným názvem satiricky poukazují na nedostatek skateboardů v ČSSR.

Kvůli nedostatkům skateboardů si je lidé opravdu začali vyrábět sami. Deska se vyrobila jednoduše, prostě se vzala nějaká fošna z půdy, horší to bylo s kovovými nástavci (trucky) a kolečky. Ale vynalézaví Češi si poradili. Jako trucky použili staré brusle, od kterých odmontovali spodek a následně je přišroubovali k fošně. Úplně největší problém byl ale se sehnáním koleček, která potom měla mnoho podob, a to od puků slepených k sobě až po uřízlý kus cvičného granátu.

Přesně těmito věcmi film začíná, skatoví pamětníci vzpomínají, jak si vyráběli svá první “prkna” a jak psali do Ameriky dojemné dopisy, aby jim poslali kolečka, jak někdo dostal od otce k osmnáctým narozeninám dřevěné fošny, a stavěli si první U-rampu.

Řekl bych, že film až perfektně vykresluje počátky skateboardingu v tehdejší ČSSR. Filmu velmi přidávají na hodnotě i autentické dobové záběry například ze stavění již zmiňované U-rampy apod. Člověk má při sledování filmu pocit, jako by ho komunistický režim vtáhl dovnitř a on se mohl alespoň na chvíli podílet na té rebelii proti systému. Velmi vás také může zaujmout dynamický a energický styl filmu a výběr hudby. Zajímavý je mimo jiné kontrast mezi dobovými amatérskými záběry a profesionální kamerou se záběry ostrými. Film je sice poměrně krátký (80minut), ale díky již zmíněnému geniálnímu soundtracku a dynamickému stylu vlastně pořád jede a vy, než se stihnete trochu rozkoukat, tak už jedou titulky. Tím nemyslím, že je film příliš krátký, právě naopak. Délka samotného filmu je prostě perfektní. Také je zde krásně vykresleno přátelství, vztahy, hudba, komunita, rozšíření skateboardingu pro širší veřejnost a celkově vývoj skatové komunity. Na závěr bych chtěl asi jenom říct, že je to ideální film, na který se kouknout se svým tátou.

King skate (2018)

Režie: Šimon Šafránek

Hrají: Ivan Pelikán, Luděk Váša, Petr Forman