King Gizzard and the Lizard Wizard a mikrotonalita v západní hudbě

Co jsou to čtvrttóny?

V chromatické „stupnici“ je dvanáct tónů, mezi každým je interval půl tónu. Ve čtvrttónové „stupnici“ jich je přesně dvakrát tolik – dvacet čtyři, kde jsou mezi jednotlivými tóny vzdálenosti čtvrtiny tónu. To může znít podivně, až falešně, pro posluchače zvyklého na obecně používanou chromatickou soustavu, ale po několikátém poslechnutí si ucho dokáže zvyknout. Čtvrttónová ale není jediná mikrotonální stupnice – jsou i šestinotónové, osminotónové apod.

Stručný historický exkurz

Zatímco na Blízkém východě je používání mikrotónů běžné ve všech druzích hudby, na Západě se v hudbě používá velmi zřídka, převážně v avantgardních experimentech nebo v pokusech známějších kapel. 

Přibližně do poloviny 19. století bylo používáno mnoho různých druhů ladění (středotón, Werckmeister III…), ale se zavedením toho rovnoměrně temperovaného byl odstraněn „různě velký“ půltón, a tedy byl charakter jednotlivých tónin odstraněn.

Skladatelé 20. Století hledali způsob, jak (podle nich) překonanou jednoduchou tonalitu rozšířit, jedním z přístupů bylo využívání intervalů menších než půltón – například ve tvorbě Čecha Aloise Háby.

Tehdy bylo dosaženo možnosti hry čtvrttónů povětšinou pomocí dvojice klavírů, z nichž byl jeden o čtvrt tónu podladěný. Dvojce instrumentů, s jedním z nich podladěným, však nebyla třeba. K použití byli nástroje, které jsou schopny přejíždět plynule mezi tóny (například housle, pozoun, nebo violoncello), tak i u nástrojů, které jsou sice omezeny klapkami, ale jejich množství umožňuje hraní i mimo chromatiku.

King Gizzard and the Lizard Wizard

Pravděpodobně nejznámější využití čtvrttónů v současné hudbě mimo artificiální hudbu provozuje australská psychrocková skupina King Gizzard and the Lizard Wizard. V roce 2017 vydali album Flying Microtonal Banana, které už svým názvem vypovídá o využití mikrotonality. Využívat mikrotonalitu byli schopni díky na zakázku vyrobeným kytarám, které mají přidané pražce. Začátek alba používá místo melodického vývoje vývoj harmonický. Písně jsou takto složeny, aby si podle slov zpěváka Stu Mackenzieho ucho posluchače zvyklo na hudbu v jiné než pouze půltónové formě. V albu je velmi slyšet vliv hudby z Blízkého východu. V letech 2020 a 2021 vydali alba K.G. a L.W., která se téměř úplně odpoutala od vlivu blízkovýchodní hudby a čtvrttóny využívá i v mnoha dalších žánrech, jako folkrock, psychedelický synthpop nebo dokonce disko.

Budoucnost?

Ačkoliv se ještě nedávno mohlo zdát, že je používání intervalů menších než půltón v mainstreamu mrtvé, vidíme, že oblast mikrointervalů dokáže stále oslovit současné posluchače. Díky obohacujícímu přidání nových barev do zážitku poslouchajících patrně můžeme čekat další rozvoj mikrotonální hudby.