About Instagram

Jak a kdy vznikl Instagram?

Historie Instagramu se začala psát teprve před necelými třinácti lety. Kevin Systrom vynalezl aplikaci zvanou Burbn, do které jste se mohli přihlásit, sdílet své plány a fotografie, což bylo v té době velmi unikátní. Po tom, co k sobě do týmu přibral kamaráda ze Stanfordu Mika Kriegera, prototyp Instagramu ještě vylepšili a 6. října 2010, během osmitýdenní práce stvořili Instagram. Jméno vzniklo spojením dvou slov INSTANT a TELEGRAM. Aplikace se soustředila hlavně na zveřejňování fotografií, pořízených na mobilním telefonu. Proto byl Instagram nejdříve na Iphonu, který tuto funkci ovládal. Během jednoho dne získala aplikace 25 000 uživatelů, na konci roku jich byl 1 milion.

V dubnu 2012 byl Instagram zdarma ke stažení i na Androidu. Zatímco aplikaci rostla popularita každým dnem, začalo se o ní zajímat hned několik investorů. Mezi nimi byly také společnosti Twitter a Facebook. Zakladatelé se však nechtěli aplikace vzdát, proto se rozhodli si ji ponechat a prozatím ji vést pouze v malém počtu lidí. Protože se Kevin Systrom s Markem Zuckerbergem (zakladatelem Facebooku) znali a už při zakládání Instagramu vedli o aplikaci řeč, uzavřeli dohodu. Mark nabídl 1 miliardu dolarů a stal se vlastníkem Instagramu. Podmínkou obchodu však bylo, že Systrom s Kriegem zůstanou stále nezávislými řídícími firmy.

Aplikace doposud nezažila žádnou krizi a stále se vyvíjela a rostla. Postupně se stala přístupnou na webovém rozhraní, Amazon Fire a na Microsoft Windows. V prosinci 2012, po aktualizaci podmínek služeb narazil Instagram na hrbol. Aktualizace totiž udělila právo prodávat fotografie uživatelů třetí straně bez jakékoliv kompenzace a oznámení. To odradilo mnoho uživatelů a obhájců soukromí, proto byly brzo kontroverzní podmínky vedením firmy zrušeny.

Vedení Instagramu však nezahálelo a začalo přidávat nové funkce! Ke sdíleným fotografiím, nebo videím, můžeme přidat polohu, nebo hashtag (slovo nebo fráze, před kterým je tento symbol # a používá se hlavně na sociálních médiích k rozpoznání příspěvků na specifické téma). Váš účet může být veřejný, nebo soukromý (tz. můžete rozhodovat o tom, kdo uvidí vaše příspěvky). Uživatelé mohou vyhledávat jiné uživatele, či příspěvky podle hashtagů, nebo lokace. Nově můžeme označovat cizí příspěvky jako „To se mi líbí“ anebo k nim psát komentáře. Mezi další nové funkce patří možnost někoho sledovat, psát zprávy, nebo přidávat instagramové příběhy (příspěvky, které jsou vidět pouze 24 hodin po zveřejnění).

Sociální síť se vylepšuje dodnes. V současnosti je druhou nejstahovanější aplikací a denně ji používá asi 500 milionů lidí z celého světa.

 Co je to Meta?

Meta je společnost, jejíž zakladatelem je Mark Zuckerberg. Ten založil v roce 2004 sociální síť Facebook, pak odkoupil a stal se vlastníkem aplikací Instagram, Whatsapp, Oculus VR a dalších. Aby oddělil Facebook, jako sociální síť od své společnosti, stvořil Metu, pod kterou spadají výše zmíněné aplikace, Facebook i Messenger. Samotné jméno má odkazovat na tzv. metaverzum, což má být svět internetu, který firma postupně buduje.

Tipy a triky – novinky o kterých jste možná nevěděli

Instagram téměř neustále obnovuje svoje funkce, a tak je možné, že vám nějaká novinka unikla. Pojďme se podívat na pár z nich, které v poslední době přibyli.

§  Zpětné označení ve stories

Už se vám někdy stalo, že jste někoho zapomněli označit ve stories? Museli jste pak příběh smazat a vytvořit ho znovu, aby si ho (např.) váš/e kamarád/ka mohl/a pře sdílet k sobě? Pokud ano, mám pro vás tip, jak se téhle nepříjemné situaci příště vyhnout. Instagram si toho totiž nejspíš všiml, a proto vytvořil tlačítko na zpětné označování ve stories.Můžete tak označit člověka i po zveřejnění příběhu. Stačí kliknout na tři tečky u sdíleného příspěvku a pak zvolit možnost „přidat zmínky“. Vyberete požadovaného uživatele Instagramu a zvolíte přidat.

§  Oblíbené profily

Všimli jste si, že když kliknete na domovské stránce Instagramu na nadpis „Instagram“, nabídnou se vám dvě možnosti: SledujiOblíbené. Když vyberete první možnost, zobrazí se vám nové příspěvky od těch, které sledujete. Když zvolíte druhou možnost, měly by se vám sejít příspěvky pouze od vašich oblíbených účtů. Ty vám buď vybere sám Instagram, podle vaší aktivity a interakcí s jednotlivými profily, nebo je můžete označit za oblíbené vy sami. Jak na to? U příspěvku vybraného profilu se dotkněte tří teček a pak jednoduše zvolte „Přidat mezi oblíbené“. Tímhle trikem se můžete v klidu podívat na vše, co vaši přátelé, příbuzní, oblíbenci, nebo pro vás zajímaví uživatelé přidali na svůj profil, aniž byste dlouho scrollovali a hledali mezi mnoha jinými, nedůležitými příspěvky a reklamami.

§  Rychlé poslání příspěvku

Taky si rádi posíláte s kamarády vtipná, nebo roztomilá videa? Instagram vymyslel, jak to udělat velmi efektivně a bez zdržování. Posledním trikem, o kterém jste možná nevěděli, je praktické rychlé odeslání příspěvku. Místo toho, abyste ťukli na vlaštovku, označili uživatele, kterému chcete příspěvek poslat a následně zvolili „Odeslat“, stačí pouze jediné podržení. Když prst podržíte na tlačítku pro poslání (symbol vlaštovky), nabídnou se vám čtyři profily, se kterými jste si naposledy psali. Prst posunete na požadovaný z nich a pustíte. Příspěvek je v tu chvíli odeslán

Co Instagram chystá?

Jak je zřejmé, tahle aplikace se svým vývojem rozhodně nekončí. Mezi chystané projekty patří třeba skupinové profily, nebo Candid stories.

Skupinový profil

Jedná se profil, ve kterém budete moci vytvářet společný obsah ve více lidech. Ten však bude viditelný pouze pro vás, členy skupiny. Tahle funkce se bude hodit například ve chvíli, kdy plánujete s členy skupiny dovolenou. Můžete totiž vytvářet společné kolekce uložených příspěvků, tedy třeba tipů na místa k navštívení.

Candid stories

Není to poprvé, kdy se Instagram snaží konkurovat jiné sociální síti. Tentokrát přišel s funkcí Candid stories, která funguje na stejném principu jako aplikace BeReal. Pokud ji neznáte, tak to je aplikace, ve které sdílíte autentické fotografie z přední a zadní kamery na telefonu, a to ve stejný (náhodný) čas jako všichni ostatní uživatele. Hlavním cílem aplikace je ukázat realitu. Na Instagramu to bude probíhat podobně. Fotky se ukáží ve stories a to pouze těm, kteří již svůj „bereal“ sdíleli. V případě nezájmu se bude dát tato funkce vypnout.

Kdy se aktualizací dočkáme nelze odhadnout. Většina však nejprve přichází do USA a v Evropě se objeví až za nějaký čas, nebo vůbec.

Napište odpověď