Prázdný ateliér. Ledově chladná bílá světla, změť kabelů a mikrofonů. Líčící stolek, rozdrcený meloun, hra na housle.
Tak by se dala shrnout inscenace Hamlet, kterou v Divadle ABC již od roku 2021 úspěšně uvádí režisér M. Dočekal. Ač je jeho pojetí veskrze moderní a nové, je v něm neustále přítomna i kritika dnešní doby a vyvolává tak mnoho otázek.
Divákům se po roztažení opony nabízí pohled na minimalistickou scénu M. Chocholouška. Bílé stěny jsou zakončeny podlahou z praktikáblů a ověšeny pouze koberečkem a černobílým obrazem. Na jevišti osvíceném pronikavými bílými světly dále stojí pohovka a líčící stolek, kde se herci před výstupem upravují. Divák tak může mít pocit, že pozoruje něco, co nemělo být viděno. Může se mu také zdát, že rekvizit je příliš málo na vykreslení tak složité a těžké atmosféry, v průběhu představení je však každý z předmětů kreativně využit.
Například pohovka, kde postavy povětšinou sedí, se mění v hrob pro krásnou Ofélii, Gertruda je zabalena do koberce a poté ukryta pod podlahu z praktikáblů, bílé stěny slouží mimo jiné i jako plátno, na kterém je promítán finální souboj a sám dánský princ odříká svůj slavný monolog „Žít či nežít“ zpola skrytý za obrazem.
Tato vynalézavá řešení však nejsou ani zdaleka tím nejlepším. Fenomenální jsou i všechny herecké výkony. Tomáš Havlínek v roli Hamleta svým šílenstvím a beznadějí v divácích probouzí celou škálu emocí, přes soucit a lítost v úvodních chvílích, kdy se představuje slovy „Byl jsem Hamlet“, až po nechuť a strach, když mučí Oféliinu duši a ničí tím vše, co je mu drahé. Na samotnou Ofélii a její šílenství je pak opravdu těžký pohled. Ne proto, že by se Beáta Kaňoková své role zhostila špatně – právě naopak. Postupný přerod Ofélie z tiché zamilované dívky do zhrouceného blázna je opravdu silným zážitkem, který lze jen těžko sledovat bez citového pohnutí.
Vedlejší role matky (Ivana Uhlířová) a strýce (Tomáš Milostný) oproti těmto výrazným figurám působí velmi nezúčastněně, místy až znuděně. Obchází se bez velkých citových projevů, a právě kvůli tomu nevzbuzují žádný soucit ani sympatie.
Dočekalův Hamlet díky silným hereckým výkonům a kreativnímu zpracování zanechává silný dojem. Počáteční chaos se postupně formuje do mráz nahánějícího celku, ve kterém diváci možná najdou odpověď na otázku, zda je víc žít, nebo být.

Jenom passion & vášeň. Baví mě bizár, reality shows, drama a sledování krátkých videí na sociálních sítích.