Praha nemá druhé nejlepší MHD na světě.

Možná jste během minulých dní zaznamenali zprávu o tom, že Praha má 2. nejlepší MHD na světě. Novinku před pár dny přinesl časopis Time Out a média (jak česká, tak zahraniční) se jí okamžitě chytila. Náměstek pro dopravu Hřib prohlásil, že se Praha umístila tak vysoko hlavně kvůli svému výkonu, cenové dostupnosti, spolehlivosti a neustálému rozvoji. Znamená to tedy, že Praha má druhou nejlepší dopravu na světě? Ne.

Pokud se dopravou zabýváte trochu více, tak vás tato zpráva pravděpodobně zarazila. Ano, pražská MHD je sice skvělá, ale druhá nejlepší na světě? Že by se Praze podařilo předehnat města jako Tokio, Stockholm, Singapur, Hongkong, Thaipei, Šanghaj Amsterdam, Londýn, Madrid, Paříž, New York, nebo Peking? Jediný, kdo nás předběhl byl Berlín. Na menší město ve střední Evropě, které má pouze 3 linky metra je to dobrý výkon. Až podezřele dobrý.

Háček je v tom, že žebříček nevycházel z objektivního měření rozvoje, udržitelnosti, hustoty, dostupnosti, frekventovanosti atd., ale z pocitu cestujících. Time Out tak spíše, než objektivní hodnocení přinesl průzkum veřejného mínění. A to hodně nepřesný průzkum. V článku se uvádí, že se do žebříčku zapojilo přes 20 000 lidí ve více jak 50 městech. Na jedno město tedy vychází méně jak 400 lidí. To není moc. A kredibilita klesá ještě víc, když zjistíte, že položená otázka zněla: „Dá se veřejnou dopravou jednoduše pohybovat po městě?“

Není tedy překvapení, že v případě Prahy odpověď zněla v 96 % Ano. Protože každé MHD by tuto funkci mělo splňovat. Co nám to tedy říká? Pražská MHD funguje, to je tak všechno. Rozhodně to ale neznamená, že Praha má druhou nejlepší dopravu na světě.

Jaká je pravda?

Jedno dlouhodobé objektivní hodnocení veřejné dopravy se hledá poměrně těžko. Každý hodnotí určitý počet měst podle různých standardů a pravděpodobně nenajdeme stoprocentní odpověď. Jedno je ale jisté – Praha druhá opravdu není. Podle mnoha indexů vede přední příčky několik měst, a to převážně Hongkong, Singapur, Tokio, Paříž, Londýn a Stockholm. Co se pozice Prahy týká, je to složité, přesnou vám říct nemůžu. Někdy ji najdeme výše, někdy níže. Podle FIA se Praha v roce 2010 umístila na čtvrtém místě. Podle Sustainable Cities Mobility Index 2017 byla Praha pátá. V roce 2018 podle studie společnosti Arthur D sedmnáctá. Novější studie jsem nenašel. Jediné, co nám může sloužit, jsou různé články, ve kterých se Praha často ani neobjevuje.

Je co chválit.

Kromě již zmíněných úspěchů jsou i další, které se dají vyzdvihnout. Například v odvětví tramvají. V minulém roce dopravní podnik provozoval 26 denních a 9 nočních linek na více jak 560 kilometrech kolejí. Praha má tak po Moskvě a Budapešti 3. největší vozový park na světě. DPP s naší sítí vyhrálo 12. ročník Global light railways awards (2018) v kategorii nejlépe vylepšovaného systému. Nutno dodat, že pražské tramvaje T3 se staly legendární ikonou a dodnes je využívají země jako Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Ukrajina, a dokonce i Severní Korea. Velkou výhodou pražské MHD, kterou si často neuvědomujeme, je začlenění do Pražské integrované dopravy (PID), která obsluhuje velkou část Středočeského kraje a části Liberecka, Ústecka, Plzeňska atd. S cenou 10 Kč denně, platící pro všechny druhy dopravy od Vlaků po přívozy, se jedná o jednu z nejlevnějších v Evropě.

Shrnutí

Samozřejmě všechno není růžové a Praha má co dohánět. Každého z nás napadne mnoho projektů, co by se daly dokončit, nebo už měly být dokončené. Celkově je ale pražská veřejná doprava na dobré úrovni, ačkoliv má své nedostatky. Ve své dosavadní podobě se jedná o dobrý a spolehlivý systém. Ale rozhodně ne druhý nejlepší na světě. Je proto důležité neusnout na vavřínech, což se v určitých oblastech částečně stalo. Dosavadní systém je solidní základ a je potřeba ho do budoucna víc nakopnout, aby byl ještě lepší. Inspirace je všude okolo nás.

Napište odpověď