Umělá inteligence, zkráceně AI, kterou jsme doposud používali jen na vyhledávání informací, v domácích spotřebičích nebo třeba při psaní emailů, se nově začíná používat i ve školách, kde pomáhá žákům a učitelům s učením. Americká společnost OpenAI, která vytvořila známé ChatGPT, společně s Microsoftem představila speciální verzi své umělé inteligence. Pojmenovali ji ChatGPT Edu, která je přímo navržená pro vzdělávání. V únoru roku 2025 zmíněnou AI zavedl systém Kalifornské státní univerzity (CSU) pro více než 460 000 studentů a 63 000 zaměstnanců na všech 23 univerzitních kampusech. Jedná se o dosud největší využití umělé inteligence ve školství. ChatGPT Edu má pomáhat například při přípravě na zkoušky, sestavování studijních plánů, tvorbě referátů nebo s opakováním učiva. Také usnadňuje učitelům přípravu výukových materiálů, hodnocení prací nebo komunikaci se studenty.
Jak ale zajistit, aby studenti umělou inteligenci nevyužívali k podvádění? A co se stane, když budou spoléhat jen na stroje a přestanou se učit samostatně? To je otázkou jasně nastavených pravidel. Aby k podvádění nedocházelo, musely by školy zavést jasná pravidla o jejím správném využívání. Některé americké univerzity již podobná pravidla mají. Můžeme tedy vidět, že takový systém může fungovat. Správné nastavení pravidel můžeme vidět na příkladu Taliaferro Country School District v Georgii, kde AI může být používána výhradně pro vzdělávací účely a jen na pokyn učitele nebo školy. Tato pravidla vedou také k většímu bezpečí žáků a školy. Další inspirací nám mohou být střední školy v Ohiu, které často využívají tzv. stoplight metodu. Každý úkol nebo část školní práce je označena barvou. Červená znamená zákaz použití AI, žlutá povoluje omezené využití (například jen pro brainstorming nebo kontrolu pravopisu) a zelená umožňuje plné využití AI ale žáci jsou povinni citovat její pomoc. Tato metoda mi přijde přehledná a umožňuje učitelům i studentům snadno rozlišit, kdy je AI dobrým pomocníkem a kdy naopak překážkou v rozvoji vlastního myšlení.
Myslím, že AI při vzdělávání může být velmi schopným pomocníkem. Neměli bychom ji ovšem brát jako náhradu za naše vlastní myšlení. Zavedení ChatGPT Edu nám ukazuje, kam by se mohlo vzdělávání v nejbližších letech posunout. A myslím, že to není nereálné. Umělá inteligence se vyvíjí velmi rychle, takže se může stát, že se s takovou změnou brzy setkáme třeba na našich vysokých, středních nebo základních školách. Budoucnost vzdělávání tak možná bude i o tom, jak efektivně spolupracovat s umělou inteligencí.

Správce sociálních sítí. Baví mě sport a focení.